środa, 9 stycznia 2013

Znalazłam...



Znalazłam i przypomniałam sobie.....nazywają się MAKATKI KUCHENNE !

Najpierw nazywałam je serwetkami i firankami tematycznymi, a potem haftowanymi ręczniczkami :)
A to takie proste-makatki.
Moja Babcia miała ich kilka i w zależności od okoliczności zmieniała wystrój kuchni. Zawsze białe i mocno wykrochmalone.











Szkoda, że ta sztuka  (a może nie)  gdzieś zniknęła, chociaż w jakimś sensie przetrwała. W luźniejszej interpretacji można by powiedzieć, że samo haftowanie np.krzyżykowe jest w pewnym sensie kontynuacją tego zwyczaju.Bo przecież wiele z nas, tych kochających styl retro ma jakiś haftowany obrazek w kuchni lub pokoju, chociaż nie zawsze z mottem.A jeśli ktoś ma mało, to znalazłam bloga z takimi"dziełami":
                                                                                                                                                                                                                           
Idąc tym tropem moja interpretacja poszła jeszcze dalej, stała się wymieszaniem różnych trendów.Chociaż jakby się zastanowić, to wiem skąd się to wzięło...oto cudeńko, które w latach młodości wykonał mój dziadek (był stolarzem). Wszystko ręcznie rzeźbione :)




I proszę,jak się okazuje wiem skąd te geny :)
A do tematu róż oczywiście też wrócę.




Moje ostatnie obrazki-zawieszki-makatki nawiązują do kuchennych tradycji...ale to za chwilę...a teraz te wcześniejsze:






                                                                                        






         
                                                  
"SMACZNEGO-KOGUCIK"

                                                       

                                                           

7 komentarzy:

  1. Bardzo podobają mi się Twoje koronkowe serca!

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak makatki to już historia.....ale w Twoim wykonaniu bardzo pomysłowe...Pozdrawiam pa...

    OdpowiedzUsuń
  3. Te haftowane serwetki tez pamietam, nie wiem czy u babci czy u jakiejs cioci wisialy, ale teraz takie rzeczy z powrotem do uzytku wracaja.Tabliczki z kogutami i serduszkami piekne!
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuje bardzo za wpisanie w posta linka do mojego bloga. tak jak Pani zamierzam przywrócic zycie dawnym makatkom. Wiem, że wracaja do łask i w nowoczesnych domach Panie chca je także wieszać. mam troszke zdjęc i troszke wzorów.... Zapraszam na pogaduchy. Dorota z Sielankowego dziergania

    OdpowiedzUsuń
  5. Takie makatki były i u mojej Babci, pamiętam i ogromnie żałuję, że nic się nie zachowało :( ech, gdybym wtedy miała tę pasję..............

    OdpowiedzUsuń
  6. Ależ mi się podobają te Twoje zawieszki.
    super!

    OdpowiedzUsuń
  7. Piękne te zawieszki, ja na szczęście ocaliłam przed zagładą makatki mojej babci, zamierzam je zawiesić w swojej kuchni.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Wasze komentarze, zawsze czytam je z ogromną radością.